kortingen_audax_mockup
Het communiceren van kortingen
Het communiceren van kortingen
Het communiceren van kortingen
Het communiceren van kortingen

Je kan een ontwerper vragen om een graafmachine te ontwikkelen voor de consumentenmarkt. Maar als je een stap achteruit zet, kan je ook afvragen waarom de consument een graafmachine nodig heeft – hij heeft een gat nodig. Voldoet een hond, staaf dynamiet of schep dan ook niet?

Bovenstaande voorbeeld gebruik ik graag om de oorzaak van een probleem te achterhalen. Zo kregen we het verzoek om het toepassen van een kortingscode makkelijker te maken. Maar zonder een stap terug te zetten, lossen we het onderliggende probleem niet definitief op: hoe wij kortingen, promoties en andere boodschappen überhaupt communiceren. Dit leidde tot verbeteringen die direct voor meer omzet op promoties en kortingen zorgden.

Je kan een ontwerper vragen om een graafmachine te ontwikkelen voor de consumentenmarkt. Maar als je een stap achteruit zet, kan je ook afvragen waarom de consument een graafmachine nodig heeft. Hij heeft een gat nodig. Voldoet een hond, staaf dynamiet of schep dan ook niet?

Bovenstaande voorbeeld gebruik ik vaak om de oorzaak van een probleem te achterhalen. Zo kregen we het verzoek om het toepassen van een kortingscode makkelijker te maken.

Een terechte vraag, want het werkte niet geheel gebruiksvriendelijk. Maar zonder een stap terug te zetten, lossen we het onderliggende probleem niet definitief op: hoe wij kortingen, promoties en andere boodschappen überhaupt communiceren. 

Je kan een ontwerper vragen om een graafmachine te ontwikkelen voor de consumentenmarkt. Maar als je een stap achteruit zet, kan je ook afvragen waarom de consument een graafmachine nodig heeft – hij heeft een gat nodig. Voldoet een hond, staaf dynamiet of schep dan ook niet?

Bovenstaande voorbeeld gebruik ik graag om de oorzaak van een probleem te achterhalen. Zo kregen we het verzoek om het toepassen van een kortingscode makkelijker te maken. Maar zonder een stap terug te zetten, lossen we het onderliggende probleem niet definitief op: hoe wij kortingen, promoties en andere boodschappen überhaupt communiceren. Dit leidde tot verbeteringen die direct voor meer omzet op promoties en kortingen zorgden.

Je kan een ontwerper vragen om een graafmachine te ontwikkelen voor de consumentenmarkt. Maar als je een stap achteruit zet, kan je ook afvragen waarom de consument een graafmachine nodig heeft – hij heeft een gat nodig. Voldoet een hond, staaf dynamiet of schep dan ook niet?

Bovenstaande voorbeeld gebruik ik graag om de oorzaak van een probleem te achterhalen. Zo kregen we het verzoek om het toepassen van een kortingscode makkelijker te maken. Maar zonder een stap terug te zetten, lossen we het onderliggende probleem niet definitief op: hoe wij kortingen, promoties en andere boodschappen überhaupt communiceren. Dit leidde tot verbeteringen die direct voor meer omzet op promoties en kortingen zorgden.

Aanpak
Aanpak

Wij kwamen er al snel achter dat het communiceren van kortingen en promoties ons op veel plekken raakt. Op basis van desk research en gebruikersonderzoek stelde ik een lijst met requirements op. Deze lijst werd in een brainstorm met de winkelmedewerkers tegen onze site aangelegd en zodoende konden we de status van al deze plekken in kaart brengen.

Wij kwamen er al snel achter dat het communiceren van kortingen en promoties ons op veel plekken raakt.

Op basis van desk research, gebruikersonderzoek en meerdere brainstorms met de business, konden we de status van al deze plekken in kaart brengen.

Wij kwamen er al snel achter dat het communiceren van kortingen en promoties ons op veel plekken raakt.

Op basis van desk research, gebruikersonderzoek en meerdere brainstorms met de business, konden we de status van al deze plekken in kaart brengen.

promoties_slideaanpak_2

Waaraan een kortingscode-formulier moet voldoen en hoe wij daar op scoorde

Uitwerking en resultaat
promoties_window_ankeiler

Op de bovenste, oude situatie heb ik aangegeven waar het o.a. rommelde.
Met daaronder het herontwerp.

Product presentatie

Op genre- en zoekpagina's schreeuwden de producttegels op veel plekken. Door de onrust die het uitstraalt, is het moeilijk om de aandacht op de juiste plek te houden.

In het herontwerp nemen we afscheid van overbodige triggers, lijnen we alles weer netjes uit en geven wij de promotie of korting daarmee de juiste aandacht. 

 

Op genre- en zoekpagina's schreeuwden de producten op veel plekken. Door de onrust die het uitstraalt, is het moeilijk om de juiste aandacht te creëren .

In het herontwerp nemen we afscheid van overbodige triggers, lijnen we alles weer netjes uit en geven wij de promotie of korting daarmee de juiste aandacht.  

Kortingscode

Een kortingscode - het oorspronkelijke probleem - werd uit onmacht in de productafbeelding geplakt. De code was niet te selecteren, waardoor de gebruiker de kortingscode zelf moest onthouden en overschrijven. Daarbij moest de productafbeelding altijd gewijzigd worden wanneer de promotie verlopen was.

Als oplossing hiervoor is een losstaand component ontworpen waarmee de gebruiker eenvoudig met één klik de kortingscode vanuit de productpagina kan toepassen in de winkelwagen. 

 

Een kortingscode - het oorspronkelijke probleem - werd uit onmacht in de productafbeelding geplakt. De code was niet te selecteren, waardoor de gebruiker de kortingscode zelf moest onthouden en overschrijven. Daarbij moest de productafbeelding altijd gewijzigd worden wanneer de promotie verlopen was.

Als oplossing hiervoor is een losstaand component ontworpen waarmee de gebruiker eenvoudig met één klik de kortingscode vanuit de productpagina kan toepassen in de winkelwagen. 

Een kortingscode - het oorspronkelijke probleem - werd uit onmacht in de productafbeelding geplakt. De code was niet te selecteren, waardoor de gebruiker de kortingscode zelf moest onthouden en overschrijven.

Hiervoor is een component ontworpen waarmee de gebruiker eenvoudig met een klik de kortingscode vanuit de productpagina kan toepassen in de winkelwagen.  

promoties_kortingscode
promoties_window_pdp

Productpagina

Met het klikbaar maken van de promotie, wordt de gebruiker gestimuleerd om meer van deze promotie te kopen. Door dit component in de buurt van de bestelknop en prijs te plaatsen, zijn deze beter zichtbaar voor de gebruiker. Resultaat? Hogere conversie.

promoties_window_winkelmand

Kortingscode toepassen

Voorheen was het niet duidelijk waar je een kortingscode kon invullen en wat er vervolgens met de prijs gebeurde. Dat hebben we opgelost door betere feedback te geven.

Wanneer je de code invoert, krijg je daaronder te zien of jouw code werkt. De code wordt toegevoegd aan jouw bestelling en je ziet op de juiste plekken wat er met de prijs gebeurd. Werkt die niet? Dan krijg je daar ook hulp bij. Errors zijn uit den boze.

promoties_window_upsell

Upselling

Door in de winkelmand met slimme notificaties te werken, herinneren we gebruikers er aan dat ze in aanmerking komen voor een beschikbare korting of promotie. Een strategische manier om meer items te verkopen, maar tegelijkertijd help je de klant ook om geld te besparen. Een win-win situatie.

Opdrachtgever
Audax

Rol
UX/UI designer

In samenwerking met
Front-end developers
Category managers & marketeers
Business analist
Product owner

✌️

Wil je meer weten?

© 2021 Michiel Wilman
Alle rechten voorbehouden 


© 2021 Michiel Wilman
Alle rechten voorbehouden 

Houten (Utrecht, NL)


Houten (Utrecht, NL)